Bilde av bibliotekar Miriam som viser frem flere av bøkene til Anne Carson. På t-skjorten står det I love Anne Carson.

Bok & Kaffe: En guide til Anne Carson

Hun blir ofte spådd som en mulig vinner av Nobelprisen i litteratur. Lær mer om den kanadiske forfatteren allerede nå, i tilfelle spådommen slår til i høst.

De siste årene har navnet hennes vært et av de som det hviskes sterkest om i forbindelse med Nobels litteraturpris; den kanadiske poeten, essayisten, oversetteren og språkprofessoren Anne Carson.

Siden utgivelsen av «Autobiography of Red» i 1998 har Carson fått en ihuga og stadig økende fanskare verden over. Eduard Louis har erklært Anne Carson som sin favorittforfatter, og har selv oversatt to av skuespillene hennes til fransk. Da «Rød selvbiografi» kom ut på norsk i 2021, meldte Anne Cathrine Straume i NRK Bok at Carson beskriver kjærlighet og lengsel slik ingen andre gjør det, og kalte boken ubeskrivelig god.

Hva er det med den reserverte (og velkledde) forfatteren som har gjort henne til en kultsensasjon? Bibliotekets egen Carson-fan Miriam tar oss med på et dykk ned i Anne Carsons tørrvittige, lekne og historisk befolkede univers.

Vi arrangerer Bok & Kaffe i Østfoldrommet hver onsdag hele høsten. Her blir det blant annet bokanbefalinger, foredrag og forfattermøter. Vi legger fortløpende ut informasjon om arrangementene på vår nettside og på Facebook.