Karl Ottar Fjeld, Lars Ole Klavestad og Svein Åstrøm
Karl Ottar Fjeld, Svein Åstrøm og Lars Ole Klavestad

Feiring av Norges største bygdebokverk

Siden 1980-tallet har Karl Ottar Fjeld, Lars Ole Klavestad og Svein Åstrøm arbeidet med bokverket «Gårder og slekter i Borge og Torsnes». Med 10.000 sider fordelt over 19 bind er dette trolig landets største bygdebokverk. Nå feirer vi denne bragden med lansering av 19ende og siste bind i serien.

De tre historikerne har stått for alt fra forskning i grunnkildene, intervjuer med mange hundre eldre mennesker og scanning av 25 000 bilder til skriving, illustrering og utforming. Siden 1999 har de nesten daglig jobbet med verket på fritiden. Det hele har bakgrunn i en genuin interesse for lokalhistorien og formidlingen av denne. På Fredrikstad bibliotek markerer vi denne kvelden at storverket er i fullført.

Karl Ottar Fjeld og Lars Ole Klavestad vil fortelle og vise bilder fra hele prosessen, snakke om veien fra innsamling og kildegransking til ferdige bøker, og inspirere til hvor viktig det er å bevare historien. Velkommen!