Kollasjbilde av arkitekt Øyvind Aarvig, en buet port på vei inn til gamlebyen i Fredrikstad og en tegnet skisse av statuen på torvet i gamlebyen og den buede porten

Foajeen

Bok & Kaffe: Arkitektur i Fredrikstad

Arkitekt Øyvind Aarvig forteller om arkitekturens mange sider.

Byene vi bor i er som litteratur en del av vår felles kulturarv. Bygninger og infrastruktur kommer også fra ideer som er blitt bearbeidet, strukturert og realisert, de forteller historier om mennesker som har levd før oss, og kan symbolisere både hjem og identitet. På denne ukens Bok & Kaffe skal vi få et lite innblikk i arkitekturens verden, med illustrasjoner av Fredrikstad fra lokalhistoriske bøker som skildrer byens fremvekst og stil.

Øyvind Aarvig er arkitekt, nå pensjonert. Han har blant annet jobbet med kommunale plan- og byggesaker fra 1989 til 2006, deriblant seks år som bygnings- og reguleringssjef i Fredrikstad. I tillegg til å ha jobbet med Fredrikstad kommunes byggeskikkveileder, kommuneplan, sentrumsplan og reguleringsplan for Gamlebyen, har han gitt ut bøkene "Produkthåndbok for energisparing", "Miljøhåndbok for hus", og "Arkitekturens mange sider".

Med utgangpunktet i den sistnevnte boken fra 2021, vil han på Bok & Kaffe lufte tanker om blant annet opplevelsen av arkitektur, bevaring av vår bygningsarv, byutvikling og bærekraft.