Bibliotekar Thorbjørn holder en betydelig mengde med Ken Follett-bøker som han holder på å miste grunnet vekt og omfang, mens han skjærer en grimase

Bok & Kaffe: En guide til Ken Follett

Få en oversikt over de mange bøkene til den britiske forfatteren.

Ken Follett har gitt ut 37 bøker siden han sluttet som journalist og begynte å skrive spenningsromaner på 70-tallet. Hans første bok skrev han for å kunne betale en verkstedsregning på bilen sin. Han fortsatt å skrive, og fikk etter noen år en internasjonal bestselger med boken "Nålen" (1978).

Spionromanene hans nøt så mye suksess at da Follett leverte utkastet til "Stormenes tid" i 1989 (utgitt som to bøker på norsk, "Sverdet og korset" og "Katedralen"), var redaktøren redd for at dette kom til å bli en fiasko. Hvilke av hans lesere ville vel begynne på en historisk roman fra middelalderen om byggingen av en katedral i en fiktiv landsby kalt Kingsbridge? Det ble likevel en av hans mestselgende romaner, og flere bøker i Kingsbridge-serien har kommet til.

I tillegg har han skrevet en rekke bøker satt til 2. verdenskrig. Det har blitt en omfattende samling utgivelser, så på denne ukens Bok & Kaffe vil derfor bibliotekar Thorbjørn loser dere gjennom de mange forgreningene av Folletts forfatterskap.

Vi arrangerer Bok & Kaffe i Østfoldrommet hver onsdag hele våren. Her blir det blant annet bokanbefalinger, foredrag og forfattermøter. Vi legger fortløpende ut informasjon om arrangementene på vår nettside og på Facebook.

Stikkord