Bilde av Magnus Tangen

Østfoldrommet
Målgruppe

Bok & Kaffe: Helleristninger i Østfold

Lær om helleristninger og de mange stedene man kan finne dem i Østfold.

Magnus Tangen er bosatt i Fredrikstad og jobber som arkeolog. Det siste tiåret har han sammen med Lars Ole Klavestad og Tormod Fjeld jaktet på helleristninger i Østfold. Østfold har det tallrikeste materialet i landet av disse 3000 år gamle kulturminnene. Gjennom frivillig innsats og mye arbeid ble antallet helleristningsfelt i vårt fylke doblet i 2021. Dette førte blant annet til at The New York Times kom og ønsket en artikkel om trioens oppdagelser.

I foredraget Helleristninger i Østfold forteller Tangen om de tre kameratenes arbeid og lidenskap for bronsealderens bilder i granitten. Her vil han også se på hvordan helleristninger opptrer i kulturlandskapet, hvordan vi bør behandle dem, og hvordan de kan forstås.

Vi arrangerer Bok & Kaffe i Østfoldrommet hver onsdag hele våren. Her blir det blant annet bokanbefalinger, foredrag og forfattermøter. Vi legger fortløpende ut informasjon om arrangementene på vår nettside og på Facebook.