Bilde av ansatte på Fredrikstad bibliotek som holder oppe bøker som de anbefaler med innsiden av biblioteket i bakgrunnen

Les en bok i sommer, da vel!

av Thorbjørn Helin
09.06.23
Dette er en liste med bøker vi synes du bør sjekke ut i sommer. Noen er høyaktuelle, mens andre er mer tidløse. Noen er typiske sommerbøker, mens andre er iskalde. Eller kanskje du kan tenke deg å lese noe futuristisk? Navlebeskuende? Langsomt? Sitat-verdig? Her finner du alt mulig. God sommer fra oss!

Utskudd  av Majken van Bruggen

Dette er substansielle noveller med godt og enkelt språk, som virkelig vekker nysgjerrigheten på resten av forfatterskapet til van Bruggen.

Og ditt navn er mitt av André Aciman

Boken bak film-suksessen "Call me by your name" skildrer lange sommerdager i Italia og skjellsettende kjærlighet, som nesten kan få deg til å ville rive boken i to noen ganger når følelser og frustrasjoner veves tett inn i hverandre.

Det tomme toget av Øivind Hånes

Undrende 60-talls-nostalgi om far-og-sønn-forhold, med en togtur utenom det vanlige og filosofering rundt livet og hvordan leve det.

Årene av Annie Ernaux

Fjorårets nobelpris-vinners internasjonale gjennombrudd, med kreative fortellerteknikker der leseren er en del av fortellerens selvbiografiske språk, og skildringer av Frankrike i siste halvdel av forrige århundre.

Nattens sirkus av Erin Morgenstern

Spennende fantasy med velutviklede karakterer. Den er både mørk og morsom, og ikke minst snedig skrevet og tenkt ut.

Den siste kamelia av Sarah Jio

Denne roper høyt til alle Downtown Abby-fans! En skikkelig forundringspakke med kjærlighet, historisk drama og spenning.

Innleid og underbetalt av James Bloodworth

En hjerteskjærende sakprosabok der forfatteren går undercover for å rapportere om minstelønn, nulltimers-kontrakter og kummerlige arbeidsforhold blant Englands aller fattigste som sliter seg ut på Amazons lagre eller i førersetet på en Uber.

Abida Raja - frihetens øyeblikk av Håkon Høydal

En særdeles modig biografi om å kjempe for friheten til å leve sitt eget liv ved å løsrive seg fra foreldre, og en ektemann man ikke har valgt selv. Boken om norsk-pakistanske Abida Raja og hennes liv slo ned som en bombe i norsk offentlighet da den kom ut i fjor høst, og det med god grunn.

Drømmelinsene av Stig Beite Løken

Satt i fremtidens Stavanger der "alle" er koblet til en virtuell verden via drømmelinser mens de sover.  Tankevekkende bok, spesielt nå som Apple har begynt satsingen på VR-briller.

Presidenten og frosken av Carolina De Robertis

Denne nydelige romanen er basert på livshistorien til José Mujica, og er en fortelling om håp, menneskets styrke og gleden ved en god kopp yerba mate.