Leila Rasoul Ghahremanimaralloo

Fribyforfatter har ankommet

av Perry Aarti Olsen
20.04.22
Fredrikstad har fått sin første forfulgte forfatter gjennom friby-ordningen. Leila Rasoul Ghahremanimaralloo har mottatt flere priser som årets beste iranske poet.

Ghahremanimaralloo kom til Norge i begynnelsen av mars og har brukt de første ukene til å omstille seg etter en lang reise til Fredrikstad, og et år på flukt sammen med mann og barn i Iran.

Før hun måtte forlate sitt hjem i Teheran, var hun førsteamanuensis ved et universitet i den iranske hovedstaden. Ghahremanimaralloo underviste i ledelse, markedsføring, økonomi og litteratur. Den iranske forfatteren har utgitt tre bøker. De to siste, om ytringsfrihet, menneskerettigheter og kvinners rettigheter, har gitt henne og familien store problemer i hjemlandet. Ghahremanimaralloo ble oppsagt på universitet, og etter hvert mistet også mannen hennes jobben som ingeniør. Etter et år i skjul i Iran, er de nå i Fredrikstad.

– Det er en ære for oss å få være vertskap for Ghahremanimaralloo og hennes familie. Vi trenger stemmer som når vi skal bygge samfunn der alle har de samme rettighetene uavhengig av posisjon og bakgrunn. Jeg vil gi stor honnør til Ghahremanimaralloo som har ofret sitt hjem og sin frihet ved å ytre seg om viktigheten av en slik frihet for alle. Også hennes mann har min dype respekt for å ha stått ved sin kone i dette, sier ordfører i Fredrikstad kommune Siri Martinsen.

At Fredrikstad kommune skulle bli friby for en forfulgt forfatter ble vedtatt i kultur- og miljøutvalget i 2018 og i bystyrets budsjettbehandling for 2020, etter initiativ fra litteraturfestivalen Ord i Grenseland. Ordfører signerte kontrakt med International Cities of Refugee Network (ICORN) om å bli friby 19. februar 2021.

– Jeg er glad for å være i Fredrikstad og komme i gang som fribyforfatter, sier Ghahremanimaralloo.

I Fredrikstad har hun kontorplass på Fredrikstad bibliotek der hun skal være på deltid mens hun lærer seg norsk og fullfører det obligatoriske introduksjonsprogrammet. Hun bor sammen med mannen og deres to barn på 14 og 18 år.

Fribyforfatter  Leila Rasoul Ghahremanimaralloo møter Ordfører Siri Martinsen