Meråpent bibliotek Hanne Utne

MerÅpent bibliotek

av Perry Aarti Olsen
03.02.22
Hovedbiblioteket er MerÅpent. Det betyr at du kan være på biblioteket før og etter ordinær åpningstid, fra 07.00 til 22.00, hver eneste dag. Hovedbiblioteket og Østsiden biblioteket har MerÅpent. Du må ha nasjonalt lånekort og være over 18 år.

Hvordan får jeg tilgang?

1. Logg inn i appen Bibliofil eller på fredrikstadbibliotek.no med MinID

2. Velg Min Side fra menyen

3. Velg Min Profil

4. Scroll ned til du ser MerÅpent bibliotek

5. Velg "Trykk her for tilgang til Meråpent bibliotek"

6. Les gjennom avtalen, scroll ned og signer med  MinID

7. Scann lånekortet digitalt eller fysisk til venstre for inngangsdøren og tast inn din PIN (Har du glemt pinkoden din kan du endre den her)

Guide til MerÅpent-innlogging

Innlogging MerÅpent

Innlogging MerÅpent 3

Innlogging MerÅpent 4

Innlogging MerÅpent 5

Innlogging MerÅpent 6

Innlogging MerÅpent 7

Innlogging MerÅpent 8

Det er videoovervåking av biblioteklokalet.

Overvåkingen er av hensyn til din sikkerhet og som beskyttelse for bibliotekets inventar og utstyr. Forlat biblioteket når det stenger klokken 22.00. Du trenger ikke å registrere eller scanne deg ut når du går.

Det blir da gitt beskjed over høyttalere i god tid før biblioteket stenger. Innbruddsalarmen aktiveres 22.00.

Oppholdet skjer på eget ansvar.

Før du benytter MerÅpent bør du gjøre deg kjent med bibliotekets nødutganger.

Hvis brannalarmen går låses nødutgangene opp automatisk:

• Varsling går direkte til brannvesenet
  • Ikke bruk heisen
  • Benytt nødutganger
  • Trekk vekk fra bygget

Selvbetjening

Du kan benytte deg av de fleste av bibliotekets tilbud.

• Låne
  • Levere
  • Hente
  • Lesesal
  • Lese aviser og tidsskrifter
  • Benytte PC-ene
  • Kaffemaskin

Lån og innlevering

Du låner, fornyer og leverer inn på selvbetjeningsautomatene. Automaten i barneavdelingen på hovedbiblioteket kan kun brukes til utlån. Følg instruksen. Alarmen utløses dersom du forlater lokalet uten å ha registrert dine lån først.  Har du lånekort på mobil og sliter med å få registrert utlån, kan du forsøke automaten i barneavdelingen.

Bestilt materiale

Dersom du har fått beskjed om å hente reservert eller bestilt materiale får du samtidig et hentenummer. Alt materiale som er klar til henting står i nummerrekkefølge på reolen med reserveringer. Husk å låne det ut på automaten når du har funnet din reservasjon.

Vårt felles bibliotek

Det åpne bibliotek bygger på et tillitsforhold mellom bruker og bibliotek. Biblioteket er ditt og mitt – du oppfordres derfor til å passe godt på det og holde ro og orden.

Biblioteket er en felles eiendom som skal være til glede og nytte for alle.

Hærverk anmeldes til politiet. Misbruk kan medføre utestengelse.